Dagblad NRC is bezig met een kwaliteitsslag. De website van NRC Handelsblad en de ochtendkrant nrc.next zijn onlangs vernieuwd, en nu is ook het kranten magazine aan de beurt. Wat kunnen we van dit blad verwachten?
Afgelopen zaterdag was het zover: het nieuwe maandelijkse magazine van NRC Handelblad, simpelweg Het Blad bij NRC gedoopt, verscheen voor de eerste keer bij NRC Weekend en verving hiermee het eerdere tweemaandelijkse magazine DeLuxe. Volgens NRC zelf is het 'een maandelijks cultureel en kosmopolitisch lifestylemagazine'. We nemen de eerste editie van het blad eens grondig onder de loep.
Het blad bij NRC telt, voor en achterkant meegerekend, 68 pagina's in full colour, waarvan 20 reclame, veelal van luxe artikelen als horloges, merkkleding en prachtige design meubels. Dat sluit natuurlijk prima aan op de internationale allure die de redactie met het blad wil gaan uitstralen. Blijft over: 48 pagina's inhoud. De belangrijkste pijlers van het tijdschrift zijn aan de visueel aantrekkelijk vormgegeven inhoudsopgave te zien mode, wonen, reizen en design. Ook is er ruimte voor een groot interview, kunst, literatuur, koken, auto, duurzaamheid en stijl.
Het eerst aan bod komen de 'Lopende Zaken'. Dit is een rubriek met korte berichten over wat er speelt in de wereld van mode, design en kunst en cultuur. We lezen over de dierendas, kennelijk een statussymbool in bankenland, en de terugkeer van la Triennale die Milano, de wereldtentoonstelling van design en architectuur die voor het laatst plaatsvond in 1996. Verder krijgt de (welhaast verplichte) grappige component in Dutch Design in zijn huidige vorm een veeg uit de pan in de rubriek Bescheiden Mening. Verfrissend. We mogen ook een kijkje nemen in het buitenhuis van schrijfster Charlotte Mutsaers in Oostende en een 'modekwestie' en 'autokwestie' van lezers worden beantwoord.
Dan is er het grote interview. Voor de eerste editie heeft NRC niemand minder dan Paul Verhoeven, bekend van onder andere Basic Instinct, Turks Fruit en Zwartboek, weten te strikken. De inmiddels 77-jarige regisseur vertelt over zijn nieuwe film 'Elle' met Isabelle Huppert in de hoofdrol, zijn jeugd in de Haagse wijk Bezuidenhout, zijn ouders, zijn vrouw Martine en de vrouwelijke hoofdrolspeelsters in zijn vorige films.
In de vaste rubriek Voorbijgangers staat kunsthistoricus en directeur van het Rijksmuseum Wim Pijbes deze keer stil bij de achterkanten van de vier panelen van 'Visioenen van het hiernamaals' van Jheronimus Bosch, welke de volgens Pijbes expressionistische en moderne kant van de schilder blootleggen. De bedoeling van deze rubriek is om maandelijks aandacht te schenken aan werken uit verschillende musea die niet op een pronkplek hangen maar wel degelijk de moeite waard zijn.
NRC columnist Wilfried de Jong brengt met Het Gereedschap iedere maand het verhaal van de mens en de liefde voor hun gereedschap. In de eerste editie is dat percussionist Laura Trompetter die al sinds haar twaalfde jaar met mallets achter het slagwerk staat. NRC's restaurantrecensent Joël Broekaert werkt zich in de kookrubriek Van Kop Tot Staart samen met chef kok Arnold Hoeksma gedurende een jaar 'door het hele beest' heen. Van kop tot staart eten dus. Het spits wordt afgebeten door varkenskoptaart met krokant oor. Het is weer eens iets anders, en volgens de auteurs een 'echte schatkist' qua verscheidenheid aan smaken.
Kunst en literatuur nemen in NRC altijd al een belangrijke plek in, en in het Blad is dit niet anders. Daarom in iedere editie ook een voorpublicatie van een boek waar de komende tijd het meest naar wordt uitgekeken. In de eerste editie is dit De Bijbel voor Ongelovigen deel 5 van Guus Kuijer.
In De Kast mogen we 'binnenkijken' in de kledingkast van een bekende persoon. In dit nummer bekijken we de kleurige verzameling outfits van Ntjam Rosie. Binnenkijken mag ook in het boek Artists Living with Art. In het blad een fijn artikel daarover met schitterende fotografie. Mooi gedaan. Tot slot wordt er aandacht aan ecologisch bewustzijn en duurzaamheid geschonken middels artikelen over het recyclen van oceaanplastic en de walvis-waarnemers van de Irish Whale and Dolphin Group.
Het Blad bij NRC is eens per maand een welkom extraatje bij de toch al erg goed gevulde weekendkrant. Het magazine leest vlot weg, heeft aansprekende en kwalitatief goede artikelen, heeft net als de krant zelf een hoog kunst-en-cultuur en mooie dingen gehalte en wordt zo te zien ook nog eens met liefde gemaakt. Het krantenmagazine verschijnt tien keer per jaar bij NRC Weekend, de weekendkrant van NRC Handelsblad. Deze weekendeditie is overigens ook beschikbaar bij een abonnement op nrc.next, waarbij u de keuze heeft de zaterdagkrant van nrc.next of die van NRC Handelblad te ontvangen. Bekijk alle huidige abonnementen met actietarief van NRC.