Tijdschrift van het jaar: Vogue van G+J Media
Home

Tijdschrift van het jaar 2016: VOGUE

Gefeliciteerd!

De Nederlandse editie van het blad Vogue mag zich een jaar lang Tijdschrift van het Jaar 2016 noemen. Winnaars in andere categorieën zijn o.a. LINDA en LINDA.tv, Volkskrant Magazine, Kek Mama, de hoofdredacteur van Cosmopolitan en een journalist van VI.

Tijdschrift van het jaar 2016 is: VogueDe winnaar van het Tijdschrift van het Jaar is op donderdagavond 15 december 2016 in het DeLaMar theater in Amsterdam bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse Mercurs tijdschriftengala: Vogue! Onder de genomineerden waren verder het programmablad de VARAgids, het vrouwenblad Glamour, populair wetenschappelijk tijdschrift Quest en het Volkskrant Magazine en het weekendmagazine van de VK welke bij de zaterdageditie van de krant verschijnt. Opvallend is dat zowel Glamour als Quest al eerder, respectievelijk in 2010 en 2009, de titel in de wacht hebben gesleept. Het tijdschrift LINDA deed dit in 2004 en 2013 ook, dus ongebruikelijk zou het niet geweest zijn. Vogue mag zich in ieder geval dus gedurende het hele komende jaar Tijdschrift van het Jaar noemen en neemt het stokje dus over van Runner's World. Gefeliciteerd!

Verder vielen in de prijzen in de splinternieuwe categorie 'Mediamerk van het jaar' LINDA, Lancering van het jaar werd het online magazine Saar, een blad voor vrouwelijke 50+'ers. De jury roemde de 'humoristische benadering van de grijze doelgroep' van de makers Wies van Beek en Els Rozenbroek. De Mercur Artdirection van het jaar ging naar Volkskrant Magazine van de Persgroep Nederland en Anne Marije de Vries Lentsch van het blad Cosmopolitan mag zich Hoofdredacteur van het jaar noemen. Voor de #ZonZeeStress zomeractie sleepte Kek Mama de Mercur voor Marketingactie van het jaar in de wacht, LINDA.tv kreeg de prijs voor Merkinnovatie van het jaar toegekend voor het online videoplatform met leuke tv-fragmenten, viral video's en eigen producties. Tot slot kreeg het platform onver mondiaal denken en groen doen, Oneworld de Mercur voor Reportage van het jaar voor het artikel 'Seks, spionnen en soldaten' van Sanne Terlingen en vond de jury dat Pieter Zwart van Voetbal International met zijn online datajournalistiek (hij blogt bij VI) de Belofte van het jaar is. Gefeliciteerd allen!

De winnaars van voorgaande jaren

Het tijdschriftengala Mercurs wordt al sinds 1998 ieder jaar gehouden en beleefde dit jaar dus haar negentiende editie. Enkele van de winnaars van de voorgaande jaren zijn:

  • Runner's World cover2015 - Runner's World van Weekbladpers Groep. Lancering van het jaar werd Naar School van Sanoma, een kwartaalblad / special van Ouders van Nu voor ouders die alles willen weten over de stap van hun kind(eren) naar en de tijd op de basisschool.
  • Maandblad Flow cover2014 - Flow van Sanoma Media Netherlands. Harper's Bazaar Nederland van Hearst Magazines Netherlands was de lancering van het jaar.
  • LINDA magazine cover2013 - LINDA van Mood for Magazines. Linda de Mol's eigen blad won in 2004 ook al de titel en deed het in 2013 dus nog even dunnetjes over. Hearst Magazines Netherlands viel ook in de prijzen met de lancering van het jaar, de Nederlandse editie van het tijdschrift Women's Health.
  • JAN maandblad cover2012 - JAN van G+J Media. Vogue Nederland, een andere titel van G+J, werd de lancering van het jaar. Vier jaar later werd dus de hoofdprijs in de wacht gesleept. Netjes!
  • Cover weekblad Grazia2011 - Grazia, destijds van Sanoma Media en sinds 2015 in het portfolio van Pijper Media. De lancering van het jaar was Lotje&co, een tijdschrift voor ouders, brussen (broers en/of zussen) en andere verzorgers van een zorgintensief kind.
  • Glamour tijdschrift cover2010 - Glamour van G+J Media. Helden Magazine, het tijdschrift van Frits en Barbara Barend, kreeg de prijs voor lancering van het jaar.
  • Voorkant Quest magazine2009 - Populair wetenschappelijk tijdschrift Quest van G+J Media. Flow van Sanoma Uitgevers, dat 5 jaar later tijdschrift van het jaar zou worden, was in 2009 de lancering van het jaar.
  • Cover van weekblad Libelle2008 - Libelle van Sanoma Media. Oog, het tijdschrift van het Rijksmuseum, werd lancering van het jaar maar was in 2011 helaas alweer genoodzaakt te stoppen in verband met bezuinigingen.
  • Voorkant van VIVA2007 - Viva van Sanoma Media. Hollands Diep van Weekbladpers werd de lancering van het jaar maar moest eind december 2011 helaas de stekker er al weer uit trekken.
  • Cover EH&I2006 - Woonblad Eigen Huis & Interieur van Sanoma Media. Glamour van G+J Media was de lancering van het jaar, werd vier jaar later tijdschrift van het jaar en dong dit jaar weer mee naar die titel.
  • Happinez cover2005 - Happinez, destijds van Happinez vof en sinds 2008 in handen van Weekbladpers Groep. Red, van voormalig uitgever Quote Media dat inmiddels is opgegaan in Hearst Magazines Netherlands, werd de lancering van 2005. Het blad hield op te bestaan in 2014.
Deel dit artikel:

KvK nummer: 02080053, BTW nummer: NL817901176B01 | Contact | Privacy | Algemene voorwaarden | Site map
 
Service | E-mail: | Nieuws